Morfar Prosten

Dörrn visar rött. Dörrn är låst.

- Anton? Anton? Är du där inne? säger prosten
- Mmm ... svarar Anton.
- Vad gör du där inne då?
- Åskar lite och såååå!
- Anton du blir evigt olycklig och du hänger i klosett-strängen hör du det! Hela behållaren kan braka ner och får du den i huvudet kan du hälsa hem, det vill jag bara ha sagt! Vad håller du på med eftersom du inte kan öppna?
- Leker.
- Leker? Vad leker du med då!?
- SMÅ RÖA DJUR.
- Anton..? Anton! Du menar itne att du har tagit mina kräftor!?
- Jag lånar dom bara .. säger Anton helt lugnt.
- Jamen! SPADET DÅ!? VAD HAR DU GJORT AV SPADET!?
- Det rann ut ..

Då sjunker prosten ner på en stol och gråter. Ja, faktiskt han gråter. För du förstår det är inte mycket som gör prosten glad nuförtiden, nej det är sant, men när det börjar dra ihop sig till kräftdags, då lever han opp!

- Mina kräftor ... Mina kräftor ... som vi skulle haft ikväll.

När Anton hör hur prosten snyter sig och har sig därute på andra sidan dörren säger han

- Var inte ledsen, morfar.

Prosten går till Axel. Axel har hjälp prostparet förut när Karl och Anton varit på besök och de hjälpte honom att lyfta av skafferidörren så att lyfta av badrumsdörren, det är en enkel match för Axel.

Men det är ingen rolig syn di får se när de lyftit av dörren. Kokta kräftor överallt, och så Anton. Mitt i alltihop står Anton. Naken, Lycklig! Med vatten ändå upp till fotknölarna

- HEJHEJ!







Goddaaaaaaaaag jag heter Gustav!

Det är Anton. Han har klätt ut sig. I prostens begravningshatt och galoscher.

Goddaaaaaaag jag heter Gustav, säger han igen; och så skrattar han så han nästan faller omkull. Tjong! säger det när hatten faller ihop med pottan.

DÅ! PLÖTSLIGT! Upptäcker han prosten i dörröppningen

-FÖRSTÖRA MIN HÖGHATT! JAG TROR DU ÄR ALLDELES FRÅN VETTET UNGE!!
-Fastee .. Fasteeee.. Du begraver ju inte folk mer, så jag tänkte .. jag trodde .. att jag kunde låna den lite







Prosten är imeritus. Och det betyder att han är pensionerad, och går hemma hela dagarna och är småbesvärlig.
Prostinnan däremot är en liten rar människa. Glad och förnöjd, och så har hon väldigt god han med prosten! Och det är det bästa av allt, för prosten är en minst sagt knepig man att tas med men prostinnan hon liirkar med honom.

Prostparet bor i Borgholm, i en stor grönmålad trävilla. Det är ett underbart lummigt hus på sommaren, men på vinter .. är det inte lika rolig, för det är ett kallt och dragigt hus. Och prosten som milt uttryckt är en sparsam man går jämt och SKRUVAR NER värmen för att det itne ska gå åt så mycket olja.

När prostinnan märker att han varit där och skruvat går hon genast dit och skruvar opp. Och sedan går prosten och skruvar ner och på det sättet håller di på hela vintern .. och springer om varann! Och det är kankse i och för sig itne så dumt? För på så sätt så lyckas di ju ändå hålla värmen.



Jag är uppvuxen med Prostens Barnbarn. Detta mästerverk som jag fått hela min vokabulär ifrån. Margareta Krook, Eva Bexell och inget pling när de tär dax att vända blad.

Anton och Karl, två barn som över sommrarna åker på semester till sin mormor och morfar i Borgholm. NJUT. Finns både som bok, band och cd.




Kommentarer
Postat av: sannie

Om du fick bestämma för en dag, vad skulle du göra då? :)

2009-07-18 @ 12:44:09
URL: http://sannieschutt.blogg.se/
Postat av: ulifian

Sannie:



Om jag fick bestämma för en dag så hade jag velat leva i exakt den känsla jag har idag. Tacksamhet. Glädje. Kärlek. En klyscha ja det är det. Det är svårt det där, "om jag fick bestämma" för sanningen är den att jag kan inte bestämma. haha. Jag hade åkt till NYC, kanske en ännu större klyscha. Jag hade levt i alla mina drömmar och skitit fullständigt i alla andra, vilket jag försöker göra varje dag. Jag lever för mig själv.

2009-07-20 @ 10:02:41
URL: http://oliviaszoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0